پایگاه اطلاع رسانی حقوق

مشاوره حقوقی عدل گستر منیره کامران

پایگاه اطلاع رسانی حقوق

مشاوره حقوقی عدل گستر منیره کامران

خدایا همواره تو را سپاس می گذارم ، که هر چه در راه تو و در راه پیام تو پیشتر می روم و بیشتر رنج می برم ، آنها که باید مرا بنوازند ، می زنند ، آنها که باید همگامم باشند ،سد راهم می شوند، آنها که باید حق شناسی کنند ،حقکشی می کنند، آنها که باید دستم را بفشارند ، سیلی می زنند ، آنها که باید در برابر دشمن حمله کنند ، پیش از دشمن حمله میکنند و آنها که باید در برابر سم پاشی های بیگانه ستایشم کنند ، تقویتم کنند، امیدوارم کنند و تبرئه ام کنند ، سرزنشم می کنند ، تضعیفم می کنند ، نومیدم می کنند ،متهمم می کنند، تا در راه تو از از تنها پایگاهی که چشم یاری دارم و پاداشی ،نومید شوم ، چشم ببندم ، رانده شوم …تا تنها امیدم تو شود چشم انتظارم تنها به روی تو باز ماند ، تنها از تو یاری طلبم ، تنها از تو پاداش گیرم ، در حسابی که با تو دارم شریکی نباشد تا :

تکلیفم با تو روشن شود ، تا تکلیفم با خودم معلوم گردد تا حلاوت اخلاص را که هر دلی اگر اندکی چشید ، هیچ قندی در کامش شیرین نیست _ بچشم .


نویسندگان
آخرین نظرات

۲۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

منتظران مهدی

منیره کامران | پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۲۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
از شما دعوت می شود جهت شرکت در هفتمین اجرای برنامه حلقه های 40 نفره منتظران برای دعا و نیایش همگانی در روز اربعین حسینی (2 دی ماه 1392) پست زیر را مطالعه نموده و در صورت آمادگی، به جمع ما بپیوندید و با حضورتان آن را نورانی تر کنید:

http://albeyatolellah.blogfa.com/post/109

منتظر شما هستیم؛ حتی به میزان مطالعه این برنامه آسمانی و اظهار نظر شریف تان ...

باعزت و سربلند باشید زیر سایه و پرچم امام زمان (ع)

یا مهدی
  • منیره کامران

سفارش لایحه دادخواست شکوائیه اظهار نامه

منیره کامران | سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

برای شروع به طرح دعوا و مراحل دادرسی برای احقاق حق هر شخصی باید اصولی را رعایت کند که هم طرح دعوای وی مورد قبول دادگاه باشد و هم بتواند به نتیجه مطلوب خود برای اقامه دعوا دست یابد . به طبع رعایت و نگارش این اصول نیاز به دانش تخصصی خود دارد که از حیطه افراد معمولی که سر رشته ای در این موارد ندارند خارج است و اگر هم توسط افراد معمولی نگارش شود اصولا کمتر از یک درصد از آنها نتیجه دارند زیرا ترفندها و اصول خاص هر مورد قطعا رعایت نشده است . می توان به جرات گفت که این نگارش و اصول ها نیاز به علم خاص خود را دارد و حتی به نظر حقوقدان های محترم ، عریضه نویسان دادگاه از علم کافی برخوردار نبوده و فقط از روی تجربه به این نگارش ها دست می زنند که در بیشتر موارد به ضرر اشخاص مدعی نتیجه خواهد داد و یا به نتیجه مطلوب خود نخواهند رسید .

برای رسیدن به اهداف مطلوب و گره گشایی از کار هموطنان عزیز ، تیم حقوقی ای متشکل از وکلا و دانش آموختن با تجربه ای تشکیل داده ایم که تمامی این موارد در تخصص آنها است که آماده همکاری با شما عزیزان می باشند .

واژه شناسی نگارش ها

دادخواست : شکوائیه ای است که شخص به طور کتبی در برگ مخصوص به دادگاه می دهد و به موجب آن دادخواهی می کند . دادخواست دهنده را خواهان می گویند و طرف مقابل را خوانده می نامند .

شکوائیه : عبارت است از تقاضای کتبی یا شفاهی برای رسیدگی به یک جرم که معمولا از سوی شاکی یا ذینفع ارائه می شود .

اظهارنامه : وسیله قانونی بیان مطلب است و برگی است که ضمن آن هر کسی می تواند حق خود را از کسی که حقی بر گردن او دارد مطالبه نماید و یا اگر اظهاراتی دارد و به طریق رسمی به طرف اعلام نموده و از او جواب بخواهد . بنابراین هرکسی می تواند قبل از دادن دادخواست به دادگاه های دادگستری حق خود را به وسیله اظهارنامه مطالبه نماید مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد .

لایحه : دفاعیاتی از که هریک از طرفین دعوا می تواند به صورت کتبی نوشته و به دادسرا یا دادگاه تحویل دهند . لایحه اگر به صورت دقیق تنظیم شود می تواند نتیجه خیلی مطلوبی به دنبال داشته باشد و یکی از ابزارهای مهم در هنگام ررسیدگی به پرونده است .

( هزینه مطالعه پروند مجزا از تنظیم لایحه است )

نکته :

تمامی موارد فوق نیاز به دانش بالایی دارد تا شخص بتواند با ارائه آن مقصود اصلی خود را از دادگاه بخواهد و به نتیجه برسد .

هزینه تمامی موارد فوق بستگی به پرونده و نوع و درجه دادگاه دارد .

در قسمت تماس با ما  هماهنگی نمایید.

  • منیره کامران

نظرات مشورتی

منیره کامران | يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۱۱ ب.ظ

 نظرات مشورتی

26/12/88

8130/7

شماره پرونده 1777-118-88

جناب آقای دکترطهماسبی

مدیرکل محترم تدوین لوایح وآیین نامه های قوه قضائیه

 

بازگشت به شماره های 501/816/9000 مورخ 21/11/88.و501/832/9000 مورخ 1/12/88 نظریه مشورتی کمیسیون تهیه لوایح قضائی اداره کل حقوقی واسناد ومترجمین رسمی قوه قضائیه به شرح زیراعلام می گردد:

طبق ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران این فدراسیون یک نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است ، اهداف و وظایفی نیز که برای این نهاد در مواد 4 و 5 ذکر شده است آن را  به صورت یک مؤسسه غیردولتی معرفی  می نماید و این مطلب با موارد مذکور در ماده 5 قانون دیوان محاسبات عمومی کشور که مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را تعریف کرده است انطباق دارد. وچون مؤسسات عمومی غیردولتی نیز حسب مقررات بند الف ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری در شمار مؤسسات و نهادهائی که اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی حق شکایت از آنها را در این دیوان دارند به حساب نیامده است . باتوجه به جهات فوق اولاً رسیدگی به شکایات علیه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی احصاء شده در قانون فهرست نهادها ومؤسسات عمومی غیردولتی درصلاحیت دیوان عدالت اداری نیست . ثانیاً- رسیدگی به شکایات علیه فدراسیون فوتبال نیز در صلاحیت این دیوان  نمی باشد، در هردومورد رسیدگی به شکایات مزبور در صلاحیت دادگاه های عمومی است./ن

 

مدیرکل اداره حقوقی و اسناد و امور مترجمین قوه قضائیه

دکتر حمید گوینده

  • منیره کامران

قوانین خانواده

منیره کامران | يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۵۵ ب.ظ

شماره۴۴۶۰۸/۱۰ ۲۱/۷/۱۳۹۲

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامـه شماره ۲۲۷۳۹۵/۳۶۴۸۴ مورخ ۴/۱۲/۱۳۸۷ در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم (۱۲۳) قانون‌اساسی جمـهوری ‌اسلامی ‌ایران قـانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که با عـنوان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست به مجلسشورایاسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۳۱/۶/۱۳۹۲ و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میگردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره۱۲۹۲۴۴ ۱/۸/۱۳۹۲

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت دادگستری

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سی و یکم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۰/۷/۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۴۴۶۰۸/۱۰ مورخ ۲۱/۷/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس جمهور ـ حسن روحانی

 

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست

ماده۱ـ سرپرستی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست به منظور تأمین نیازهای مادی و معنوی آنان، با اذن مقام معظم رهبری و مطابق مقررات این قانون صورت می‌گیرد.

ماده۲ـ امور مربوط به سرپرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، با سازمان بهزیستی کشور است که در این قانون به اختصار سازمان نامیده می‌شود.

  • منیره کامران

حرف های ساده و صمیمی

منیره کامران | يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۵۲ ب.ظ

به سلامتیه مادرم ! تنها کسی که همیشه بیشتر از خودش و بیشتر از خودم به من “اهمیت” داده


به سلامتی پدری که همیشه سخت ترین ها را داشت که من بهترین ها را داشته باشم …

  • منیره کامران

آئین نامه تعرفه حق الوکاله ،

منیره کامران | شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۰۹ ب.ظ

آئین نامه تعرفه حق الوکاله ، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری و وکلای موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران

 
باتوجه به ماده 19 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و پیشنهاد کانون های وکلای دادگستری کشور و هیات اجرائی موضوع ماده 2 آئین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه آئین نامه تعرفه حق الوکاله و هزینه سفر  کانون وکلای دادگستری و وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه به شرح ذیل تصویب شد: 
 
  • منیره کامران

دیه جراحات

منیره کامران | شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹ ق.ظ

تا به حال در اطراف ما درگیری های اتفاق افتاده که گاهی منجر به ورود صدمه به طرف مقابل گردیده  در ذیل ما قانون جراحات را من باب آشنایی بیشتر شما بیان میکنیم 

فصل ششم ـ دیه جراحات

ماده 709- جراحات سر و صورت و دیه آنها به‌ترتیب ذیل است:

الف- حارصه: خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود، یک‌صدم دیه کامل

ب- دامیه: جراحتی که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد، دوصدم دیه کامل

پ- متلاحمه: جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد، سه‌صدم دیه کامل

ت- سمحاق: جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد؛ چهارصدم دیه کامل

ث- موضحه: جراحتی که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان را آشکار کند، پنج‌صدم دیه کامل

ج- هاشمه: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود گرچه جراحتی را تولید نکند، ده‌صدم دیه کامل

چ- منقله: جنایتی که درمان آن جز با جابه‌جا کردن استخوان میسر نباشد، پانزده‌صدم دیه کامل

ح- مأمومه: جراحتی که به کیسه مغز برسد، یک‌سوم دیه کامل

خ- دامغه: صدمه یا جراحتی که کیسه مغز را پاره کند، که علاوه‌بر دیه مأمومه، موجب ارش پاره شدن کیسه مغز نیز می‌باشد.

  • منیره کامران

خدایا

منیره کامران | جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۱ ب.ظ




خدایا وقتی می گویی از چیز بدی بترسیم

 خودت ترس از آن چیز بد را هم نصیبمان کن 


مژده مان که می دهی  خودت ،آن مژده را نیز در دلمان بیفکن 

کاری کن که لذتِ وعده ات را نچشیده، انگار چشیده باشیم 

و دردِ عذابت را نکشیده ،انگار کشیده باشیم 

کاری کن که به سوی تو برگردم از آن برگشتنها

 که خودت می پذیری 


خدایا از تو ،دادگر تر، کسی هست ؟؟؟؟!!!!!

  • منیره کامران

داشتن بادیگارد شخصی جرم است

منیره کامران | جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۰۶ ب.ظ


داشتن بادیگارد شخصی جرم است

شرایط استفاده از تجهیزات دفاع شخصی

 

 

 

بکارگیری نگهبانان زن برای استخرها و میهمانی های خصوصی،ممنوع بودن داشتن بادیگارد شخصی، ساماندهی شبگردی محلی، مجازات استفاده غیرمجاز از شوکر و افشانه اشک آور و کنترل دو هزار و ۹۴۰ نقطه از اماکن کشور توسط نگهبان محله مهمترین بخش های گفت وگوی مهر با رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری است. موسسه انتظام به منظور ساماندهی شرکتهای مراقبتی و حفاظتی و ساماندهی تجهیزات دفاع شخصی در پلیس پیشگیری راه اندازی شده است. موسسه ای که امروز به عنوان مهمترین مرکز در نظم بخشی شناخته می شود. به همین منظور با سرهنگ ناصر سیفیان رئیس مرکز موسسه انتظام به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

▪ در حال حاضر چه تعداد موسسه حفاظتی در کشور فعال است و وظیفهاین موسسات چیست؟

سرهنگ سیفیان رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری: هم اکنون ۵۱۰موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی در کشور به منظور ساماندهی و قانونمند کردن امور نگهبانی و پیشگیری از وقوع جرم و تعرض به اماکن و رده های حفاظتی در کشور فعال هستند که با بکارگیری نیروهای آموزش دیده و تایید صلاحیت شده برابر قانون تجارت، کار و امور اجتماعی و آیین نامه های اجرایی نیروی انتظامی انجام وظیفه می کنند.

▪ تجهیزات دفاع شخصی با چه شرایطی واگذار می شود؟

برابر ابلاغ مصوبه پانزدهم مهر سال ۸۶ شورای امنیت کشور و دستورالعمل ابلاغی به نیروی انتظامی تهیه، توزیع و مجوز صدور استفاده شخصی ازافشانه اشک آور و شوکر بر عهده نیروی انتظامی است. گسترش شهرها و تغییر جرایم و ساماندهی و سازماندهی تجهیزات دفاعی و جلوگیری از فروش قاچاق آن و خطراتی که استفاده از این تجهیزات به وجود می آ ورد باعث شد تا چارچوب قانونی برای این موضوع تهیه شود.

هم اکنون پس از بررسی های لازم برای صنف های خاص که دارای تهدیدات خاص هستند همانند جامعه پزشکی، پرستاری، وکلا، زرگرها، داروخانه ها و صراف ها مجوز تجهیزات دفاع شخصی صادر می شود. همچنین داروخانه ها به ویژه داروخانه های شبانه روز که بیشترین معضل را با افراد لاابالی همچون معتادانی که برای گرفتن دارو درگیر می شوند دارند در اولویت واگذاری این تجهیزات هستند. این تجهیزات به منظور بازدارندگی تا حضور ماموران و یا حمله سارقان به آنها و به منظور نگهداشت فرد واگذار می شود.

▪ شرایط عمومی واگذاری تجهیزات دفاع شخصی چیست؟

شرایط عمومی دریافت این تجهیزات داشتن حداقل ۱۸ سال سن، تهدیداتجانی و مالی مشاغل در معرض تهدید، داشتن سلامت جسمی، روحی و روانی، توانایی به کارگیری از تجهیزات، عدم سوء پیشینه و عدم فساد اخلاقی است که با استعلام از پلیس امنیت مشخص می شود.همچنین شرایط خاص واگذاری این تجهیزات این است که افراد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به غیر از اعضای لشگری و کشوری که دارای حراست هستند می توانند با دریافت معرفی نامه از اتحادیه یا صنف خود برای درخواست این تجهیزات اقدام کنند.

خبرنگاران نیز با توجه به تهدیداتی که وجود دارد می توانند آنها را به پلیس پیشگیری اعلام کنند تا موضوع در کمیسیون ویژه بررسی شود و سپس از مرکز انتظام این تجهیزات را دریافت کنند.

▪ به جز نیروی انتظامی چه کسانی مجوز واگذاری این تجهیزات را دارند؟

تنها مرجع واگذاری تجهیزات دفاع شخصی مرکز انتظام پلیس پیشگیرینیروی انتظامی است و در تمامی سه قوه و همه افراد باید با کارت ویژه ای که از سوی این مرکز صادر می شود از این تجهیزات استفاده کنند. از شهروندان می خواهیم که از طریق شرکت های اینترنتی که تجهیزات دفاع شخصی را با قیمت های هنگفت تری و به صورت غیرمجاز واگذار می کند، خریداری نکنند چرا که برخی از این شرکتها مدعی هستند که کارت هایی که صادر می کنند برگه تردد در داخل طرح نیز هست که این موضوع ترفندی برای کلاهبرداری است.

شهروندان باید از خرید شوکر و افشانه غیراستاندارد که از طریق مبادی غیرقانونی واگذار می شود خودداری کنند. اسپری های خارجی که بیشتر به صورت غیرمجاز فروخته می شوند برای استفاده و حفاظت در برابر حیوانات وحشی است و چون دارای دوز بالای شیمیایی است احتمال نابینا کردن فرد و سوختگی پوست وجود دارد. ضمن اینکه شوکرهای خارجی نیز با ولتاژ بالا و اکثرا تا ۱۸۰۰ کیلووات فروخته می شود این در حالی است که یک ثانیه برق ۲۲۰ ولت می تواند فرد را به کام مرگ ببرد.

▪ نیروی انتظامی وارد کننده و فروشنده این تجهیزات است؟

وظیفه نیروی انتظامی کنترل فروشندگان تجهیزات است و خود ما هیچنقشی در فروش تجهیزات دفاع شخصی نداریم. هم اکنون ۴۸ موسسه خدمات حفاظتی وجود دارند که نمایندگی فروش هستند که این شرکتها پس از معرفی مرکز انتظام به وزارت دفاع رفته و با هزینه های خود تجهیزات را خریداری می کنند. توزیع این تجهیزات بر عهده نیروی انتظامی است و پس از صدور مجوز فرد به موسسات مجاز معرفی شده و بر اساس شماره ثبت شده افشانه در کارت تجهیزات را دریافت می کند. براساس قانون صدور مجوز سلاح بر عهده ارتش است و صدورمجوز تجهیزات دفاع شخصی را نیروی انتظامی بر عهده دارد.

▪ مجازات استفاده از تجهیزات غیرمجاز چیست؟

بنا به پیشنهاد وزیر دفاع در تبصره ۲ ماده قانون تشدید مجازات قاچاق سلاح و مهمات مصوب سال ۱۳۵۰ انواع افشانه های اشک آوری گازی مانند تهوع آور، خواب آور و بیهوش کننده که موج اخلال در تنفس کوتاه و بلند مدت می شود و انواع شوکرهای الکتریکی که منجر به اخلال عصبی شوند جزو سلاح سرد و شکاری محسوب شده و شامل مجازات های این قانون می شوند.

هرگونه حمل و استفاده و نگهداری از این گونه تجهیزات ممنوعیتغیرقانونی دارد و استفاده کننده غیرمجاز همانند مصادیق استفاده کننده از سلاح سرد محاکمه و مجازات می شوند. استفاده کنندگان از گازهای اشک آور علاوه بر جزای نقدی به جزای کیفری نیز محکوم می شوند که این مجازات شامل ۲ تا ۵ سال حبس برای نگهداری، فروش، حمل، استفاده یا هر نوع معامله دیگر با این وسیله است.

▪ داشتن بادیگارد شخصی در ایران امکان پذیر است؟

داشتن بادیگارد شخصی در کل کشور ممنوع و جرم است و شرکت هایی که اعلام می کنند بادیگارد در اختیار فرد قرار می دهند غیرقانونی هستند. به هیچ عنوان فردی برای حفاظت شخصی در قالب بادیگارد نداریم مگر فرد در رده افراد خاص کشوری باشد. شهروندان باید مراقب تبلیغات اینترنتی باشند و از این افراد استفاده نکند.

روزنامه مردم سالاری ( www.mardomsalari.com )


  • منیره کامران

بیمه

منیره کامران | جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۲ ب.ظ

شرایط عمومی


هر یک از انواع بیمه ها شرایط عمومی دارد که تمام توضیحات در آن موجود است و هر خریدار بیمه صرفاً نباید به گفته های افراد اکتفا کند . با توجه به اینکه در زمان پرداخت خسارت تنها به بیمه نامه و فرم پیشنهاد تکمیل شده توسط خریدار بیمه و اسناد و مدارک کتبی استناد می شود پس اظهارات هر نماینده و یا هر کارمند بیمه دلیل قابل قبولی نخواهد بود . پس در هنگام خرید بیمه نامه حتماً باید شرایط عمومی مطالعه شود . این شرایط عمومی همراه بیمه نامه و حتی پشت بیمه نامه چاپ شده است . در زمان انعقاد قرار داد خریدار بیمه نامه با امضای یک برگه اعلام می کند که با اطلاع کامل از شرایط عمومی ، بیمه نامه را خریداری نموده است .


تعاریف کلی


1- بیمه گر – بیمه گر شرکت بیمه است که مشخصات آن در بیمه نامه قید می گردد و جبران خسارت و پرداخت غرامت ناشی از حوادث احتمالی طبق شرایط مقرر در بیمه نامه را به عهده می گیرد .
2- بیمه گذار – بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی است که مشخصات نامبرده در بیمه نامه ذکر می گردد و پرداخت حق بیمه را تعهد می نماید . 
3- بیمه شده – بیمه شده شخصی است که احتمال تحقق خطر یا خطرات مشمول بیمه نامه ، برای او موجب انعقاد بیمه نامه می گردد . 
4- ذینفع – ذینفع شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که بیمه نامه به نفع آنها منعقد شده و مشخصات آنان در
بیمه نامه ذکر گردیده است . 
5- حق بیمه – حق بیمه وجهی است که بیمه گذار در مقابل تعهدات بیمه گر می پردازد . 
6- سرمایه بیمه و یا غرامت بیمه – سرمایه بیمه و یا غرامت بیمه وجهی است که بیمه گر متعهد می گردد در صورت تحقق خطر یا خطرات مشمول بیمه طبق شرایط بیمه نامه به ذینفع بپردازد . 
7- حادثه – حادثه موضوع بیمه عبارتست از هر واقعه ناگهانی ناشی از یک عامل خارجی که بدون قصد و اراده بیمه شده بروز کرده منجر به جرح ، نقص عضو ، از کار افتادگی ، فوت یا خسارت دیگر بیمه شده گردد . 
8- مدت بیمه نامه – مدت بیمه یکسال تمام شمسی است و از ساعت 12 ظهر روزی که به عنوان تاریخ شروع بیمه نامه قید گردیده است ، آغاز و در ساعت 12 ظهر روز انقضاء بیمه نامه خاتمه می یابد . مگر آنکه بین طرفین به نحو دیگری توافق شده باشد .

  • منیره کامران