پایگاه اطلاع رسانی حقوق

مشاوره حقوقی عدل گستر منیره کامران

پایگاه اطلاع رسانی حقوق

مشاوره حقوقی عدل گستر منیره کامران

خدایا همواره تو را سپاس می گذارم ، که هر چه در راه تو و در راه پیام تو پیشتر می روم و بیشتر رنج می برم ، آنها که باید مرا بنوازند ، می زنند ، آنها که باید همگامم باشند ،سد راهم می شوند، آنها که باید حق شناسی کنند ،حقکشی می کنند، آنها که باید دستم را بفشارند ، سیلی می زنند ، آنها که باید در برابر دشمن حمله کنند ، پیش از دشمن حمله میکنند و آنها که باید در برابر سم پاشی های بیگانه ستایشم کنند ، تقویتم کنند، امیدوارم کنند و تبرئه ام کنند ، سرزنشم می کنند ، تضعیفم می کنند ، نومیدم می کنند ،متهمم می کنند، تا در راه تو از از تنها پایگاهی که چشم یاری دارم و پاداشی ،نومید شوم ، چشم ببندم ، رانده شوم …تا تنها امیدم تو شود چشم انتظارم تنها به روی تو باز ماند ، تنها از تو یاری طلبم ، تنها از تو پاداش گیرم ، در حسابی که با تو دارم شریکی نباشد تا :

تکلیفم با تو روشن شود ، تا تکلیفم با خودم معلوم گردد تا حلاوت اخلاص را که هر دلی اگر اندکی چشید ، هیچ قندی در کامش شیرین نیست _ بچشم .


نویسندگان
آخرین نظرات

بیمه مهریه

منیره کامران | پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۵۱ ب.ظ

بیمه مهریه تضمینی مطمئن برای پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه و پشتیبانی مالی مناسب است که زوجه می تواند از مزایای آن بهره مند شود .در صورت فوت زوجه در طول مدت اعتبار بیمه نامه ( پس از گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه ) ارزش بازخرید بیمه نامه در وجه بیمه گذار پرداخت خواهد شد.



اهداف بیمه نامه :

بیمه نامه مهریه تضمینی مطمئن برای پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه و پشتیبانی مالی مناسب است که زوجه می تواند از مزایای آن به شرح زیر بهره مند شود:

· در صورت حیات زوج در پایان مدت بیمه ، سرمایه اصلی بیمه نامه به صورت یکجا به زوجه پرداخت می گردد.

· در صورت از کارافتادگی دائم و کامل زوج در طول مدت بیمه ، بیمه گذار از پرداخت اقساط بعدی حق بیمه تا پایان مدت بیمه معاف شده و تعهدات بیمه گر کماکان در موعد مقرر انجام خواهد گرفت.

· در صورت فوت بیمه شده در طول مدت بیمه سرمایه اصلی بیمه نامه به زوجه پرداخت خواهد شد .

· در صورت فوت بیمه شده بر اثر حادثه دو برابر سرمایه اصلی بیمه نامه به زوجه پرداخت خواهد گردید .

· چنانچه زوجه بعد از گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه توسط بیمه گذار و قبل از پایان مدت بیمه مطلقه گردد ذخیره ریاضی بیمه نامه تا تاریخ پرداخت حق بیمه به وی پرداخت خواهد شد.

· زوجه به میزان 85% در منافع حاصل از عملیات بیمه گری در این بخش سهیم بوده و در صورت تشکیل منافع مزبور ، سرمایه اصلی بیمه نامه به اضافه سرمایه ای که از محل مشارکت در منافع ایجاد شده است به وی پرداخت خواهد شد .

· زوجه می تواند پس از گذشت حداقل دو سال از شروع بیمه و پرداخت مستمر حق بیمه مربوط و با موافقت بیمه گذار از محل ذخیره ریاضی بیمه نامه تقاضای وام نماید .

در صورت فوت زوجه در طول مدت اعتبار بیمه نامه ( پس از گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه ) ارزش بازخرید بیمه نامه در وجه بیمه گذار پرداخت خواهد شد.

 طرح بیمه مهریه که در نگاه اول به نظر می رسد به نفع جامعه مردان باشد، در واقع پشتوانه ای محکم برای زنان است

رئیس قوه قضائیه به تازگی اعلام کرده کسانی که توانایی پرداخت مهریه ندارند به زندان نمی روند. این در حالی است که مجلس طرح ۱۱۰ سکه ای شدن را تصویب کرده که البته هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده است.

از طرف دیگر رئیس ستاد دیه کشور در این باره گفته؛ با افزایش قیمت سکه، حتی همین ۱۱۰ سکه هم زیاد است و باید دفاتر اسناد را مجبور کرد که بیشتر از ۱۴ سکه را ثبت نکنند. کمیته حقوقی ستاد دیه حتی پیشنهاد کرد که در عقدنامه ها از کلمه عندالاستطاعه استفاده و ثبت شود تا زوج در صورت داشتن استطاعت و توان مالی مهریه زوجه را پرداخت کند.

در واقع با افزایش قیمت سکه و پررنگ شدن موضوع افزایش تعداد زندانیان مهریه، خبرهایی که حول و و حوش مسئله مهریه می گردند، بسیار بیشتر از گذشته شده است. جدیدترین موضوعی که درباره مهریه روز گذشته در صدر اخبار اجتماعی قرار گرفت، خبر «طرح دولت برای بیمه کردن مهریه» است. طرحی که ابتدا به نظر می رسد به نفع مردان باشد ولی در واقع پشتوانه ای برای زنان است.

اصل خبر چه بود؟

 با پرداخت مبلغی برای بیمه مهریه می توان مهریه را بیمه کرد و این پول را در اختیار زنان قرار داد. او با اشاره به اینکه سن ازدواج بالاتر رفته و طلاق نیز افزایش دارد، توضیح داده: بر اساس آمار بیشترین طلاق ها در پنج سال نخست زندگی صورت می گیرد. لاجوردی همچنین ارائه آموزش به زوج ها را در پایداری خانواده مهم برشمرد و ابراز داشت: مهریه های بالا عاملی برای پایدار نماندن زندگی شده است.

اصل مبلغ تمام و کمال، بعد از مرگ همسر!

برای بیمه کردن مهریه همسر، مرد می تواند معادل سکه ها را حساب کند و بعد به شرکت بیمه مراجعه کرده و قراردادی ببندد تا هر ماه اقساط مهریه را پرداخت کند. در واقع بیمه مهریه کاری با افزایش قیمت سکه ها ندارد.

دکتر ریاحی فر در این باره می گوید: «به طور مثال مبلغ مهریه ۱۱۰ سکه است. مبلغ معادل آن در روز تنظیم قرارداد تعیین می شود و بعد هر ماه قسط آن پرداخت می شود. در طول مدت پرداخت قسط زوج نمی تواند قرارداد را فسخ کند. در واقع مرد تنها بیمه گذار است و حق فسخ قرارداد و … همه به عهده خود زن است.»

اما اگر همسر حین پرداخت قسط ها فوت کند، چه اتفاقی برای بیمه مهریه می افتد؟ دکتر ریاحی در این باره می گوید: «در این صورت دیگر احتیاجی به پرداخت باقی قسط ها نیست و زوجه می تواند به سازمان بیمه گر مراجعه کرده و اصل مبلغ قرارداد را تمام و کمال بگیرد.»

«بیمه مهریه در صورت طلاق» با استقبال مواجه نشد

طرح بیمه مهریه شامل چند طرح مختلف می شود. در حال حاضر طرح بیمه مهریه بعد از طلاق چندان با استقبال شرکت های بیمه گر مواجه نشده ولی طرحی که بیشتر مد نظر ماست، طرحی است که در واقع برای زوجه در طول حیات همسر یا بعد از آن یک نوع پشتوانه محسوب می شود.»

در پاسخ به این سوال که چرا طرح بیمه در صورت طلاق با استقبال مواجه نشده، باید گفت: «طلاق به عنوان خطر شناخته نمی شود. این مرگ زوج است که در واقع خطری برای زوجه تلقی می شود. زمانی که همسر یک زن فوت کند با مواردی نظیر انحصار وراثت و مشکلات دیگر مواجه می شود که ممکن است نتواند حق خود را بگیرد اما درباره طرح «بیمه مهریه در صورت طلاق» امکان کلاهبردای و تبانی طرف زیاد است. یعنی ممکن است دو طرف توافقی طلاق بگیرند و زوجه بعد از دریافت مبلغ از سازمان بیمه، دوباره به زوج رجوع کند.»

نزدیک به پنج سال است که این طرح ارائه و عملی شده و در حال حاضر شما می توانید از این خدمت شرکت های بیمه گر بهره مند شوید اما خدمت شناخته شده ای نیست و به همین دلیل شرکت های بیمه آن را به عنوان یک راهکار دوباره عنوان کرده اند.»

 مدت اقساط این نوع بیمه

«اقساط به صورت پنج، ۱۰ و ۱۵ ساله پرداخت می شود. همچنین زوج نمی تواند در طی مدت قسط پول را از بانک بگیرد و قرارداد را فسخ کند.»




  • منیره کامران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی